Yvonne Timmer-Douma is psychiater bij GGZ Friesland. Zij is vanaf het begin, vanaf oktober 2022, betrokken bij de Kickstart van het programma Medicatieoverdracht. In deze Kickstart toetst een beperkt aantal leveranciers van zorginformatiesystemen en PGO’s en zorgaanbieders de elektronische uitwisseling van medicatiegegevens. Hiermee wordt de invoering voor de hele zorg voorbereid.
Yvonne overlegt continu met softwareleverancier FarMedvisie over de gewenste aanpassingen in het zorginformatiesysteem. Ze checkt vervolgens of dat wat de leverancier maakt, voldoet aan de eisen van ggz-voorschrijvers. Ze zorgt er onder andere voor dat de aanpaste systemen werkbaar zijn voor hen.
Op- en afbouwschema’s
De eerste van Yvonne’s favoriete ketenafspraken gaat over schema’s die duidelijk maken hoe (snel) een patiënt/cliënt de dosering van medicijnen op- en afbouwt. “Nu is het ingewikkeld en tijdrovend om zo’n schema in het systeem te zetten. Daarom ga ik nog weleens ‘om het systeem heen’. Ik verstuur de informatie dan op papier naar de apotheek”, biecht Yvonne op. “Maar dan komt het niet automatisch ook goed in het systeem te staan voor andere zorgverleners en de patiënt.”
In de ketenafspraak staat dat voorschrijvers doseerschema’s met op- en afbouwschema’s zoveel mogelijk gecodeerd/gestructureerd moeten vastleggen. “Bovendien is het de bedoeling dat de software voorschrijvers gaat ondersteunen om deze informatie adequaat en eenvoudig in het systeem te zetten”, legt Yvonne uit. “Dat zal dan tijdwinst opleveren. We zijn met de leverancier aan het ontdekken hoe het systeem voorschrijvers zo goed mogelijk kan helpen.”
Wisselen van medicijnrol
Een andere favoriete ketenafspraak van Yvonne heeft te maken met het wisselen van de medicijnrol van patiënten. “Veel ouderen slikken meerdere medicijnen en hebben dus een medicijnrol. Nu hoor ik van hen wanneer de medicijnrolwissel plaatsvindt. Maar het zou fijn zijn dat zelf in het systeem te kunnen toetsen, zodat ik de receptuur daarop kan aanpassen. Je bent dan minder afhankelijk van de informatie van de patiënt.”
Als de nieuwe ketenafspraak straks werkt, kan de voorschrijver de laatste medicatieverstrekking(en) aanvullend opvragen. “Je weet dan wat er daadwerkelijk in de medicijnrol zit, ook bijvoorbeeld qua tabletvorm. Hieruit kan de voorschrijver dan bovendien afleiden wanneer de volgende rolwissel ongeveer is. Deze informatie helpt bepalen of nieuwe medicatie direct moet starten of kan wachten tot de volgende rolwissel.”
Meer gemak en helderheid
Wat leveren deze twee ketenafspraken op? “Meer gemak bij het voorschrijven!”, zegt Yvonne. “En meer helderheid over wat een patiënt daadwerkelijk gebruikt aan medicatie, wat heel fijn is voor de andere zorgverleners én voor de patiënt/cliënt zelf. Bovendien bevorderen ze de onderlinge communicatie daarover.”
Wat zijn ketenafspraken?
In de kernteams maken zorgverleners van de negen zorgsectoren die zijn aangesloten bij het programma Medicatieoverdracht, en vertegenwoordigers van patiënten- en cliëntenorganisaties afspraken over de overdracht van medicatiegegevens in de keten. Deze ketenafspraken sluiten aan bij de kwaliteitsstandaard Overdracht van medicatiegegevens in de keten en de informatiestandaarden die het programma Medicatieoverdracht implementeert: Medicatieproces 9, Labwaarden ten behoeve van medicatieveiligheid en Contra-indicaties en overgevoeligheden. De standaarden bepalen welke gegevens uitgewisseld worden, de ketenafspraken gaan over hoe zorgverleners in de keten samenwerken om de gegevensuitwisseling succesvol te laten plaatsvinden.
Softwareleveranciers verwerken de informatiestandaarden in de zorginformatiesystemen die zorgverleners gebruiken. Sommige ketenafspraken vragen ook om een aanpassing van de software, andere gaan over het werkproces en moeten zorgverleners zelf in de praktijk brengen.
Bekijk hier de factsheet Ketenafspraken voor meer informatie. Op deze wiki-pagina staan alle ketenafspraken. De twee afspraken die Yvonne noemt zijn VO36 en VE27.